Gå til hovedindholdet
MENU
Aula_close Layer 1

Trivsel, udvikling, maddannelse og læring – udvidet åbningstid

Udvikling og trivsel er omdrejningspunkt 

Læring og udvikling sker når barnet er i trivsel. Barnet trives når det har en følelse af overskud, udviser gåpåmod, handlekraft og glæde.  

Tilgangen og strukturen til det enkelt barn/børnegruppen justeres ud fra det enkelte barns eller børnegruppens behov. Det kan for eksempel være at vi sætter et barn i fokus og fremhæver barnets kompetencer særligt eller ændrer størrelsen på børnegruppen. 

Mad og maddannelse er i fokus 

Den økologiske madordning vi har, danner grundlag for det pædagogiske arbejde i Madværkstedet. Her får barnet viden om råvare og de forskellige smage. Vi skaber måltidskultur i vores måde at tilrettelægge vores måltider på. 

Barnet vil være med til at lave enkelte dele at madproduktionen. Eksempelvis giver det at skrælle gulerødderne, barnet mulighed for at bidrage til det store fælleskab, gøre noget for andre. Dette er med til at styrke barnet selvværd, og oplevelsen af at jeg har betydning – kan noget i fællesskabet.   

Læreprocesser i den pædagogiske hverdag 

Den pædagogiske hverdag byder på forskellige indtryk og oplevelser. Disse læreprocesser arbejder vi med, ved at vi styrker barnet i at være skabende, kan bearbejde og omsætte det barnet ser og hører til brugbar viden. 

Udviklingszonen som barnet er på vej ind i, har vi fokus på, da det er her barnet bliver udfordret i dets kunnen, og derved udvikler sig. Det kan for eksempel være at vi tilrette lægger et projekt for de 3 årige, hvor der indgår processer med at bruge saks og limpistol. 

Fakta om Fuglsang 

56 børn i alderen 0-5 år har vi plads til i vores kommunale daginstitution, 13 pladser til små børn mellem 0 – 2 år og 43 pladser til børn mellem 3 – 5 år. 

Udvidet åbningstid betyder i Børnehuset Fuglsang, at vi har pladser til kl. 20.00 og kl. 24.00 og har ligeledes åben om lørdagen. 10 pladser til kl. 20.00 og 14 pladser til kl. 24.00.  

Her kan du se en film om Fuglsang (åbner i YouTube)